KOST & TRÄNING!

Förra tisdagen arrangerade jag en Hälsokickoff på Scandic i Borlänge med två föreläsningar. En om kost och en om träning.

Ett citat som jag tycker är himla bra:  People often say that motivation doesn’t last. Well, neither does bathing. That’s why we recommend it daily.” – Zig Ziglar
Stämmer in väldigt bra på mig själv i alla fall. Jag behöver mycket inspiration & motivation därav älskar jag att lyssna på inspirerande podcast, läsa böcker som utvecklar och gå på föreläsningar för att bli påmind och även lära mig något nytt.

Elina Carblom är utbildad näringsfysiolog och pratade om kostens betydelse för vår hälsa. Maten är information till cellerna. Vad är det jag matar mina celler med? Titta på din tallrik.

Kosten har förändrats. Elina pratade om att vi inte vet exakt vad man åt för många år sedan men vi vet en sak. Det är vad vi inte åt. Bla hel och halvfabrikat.

Hon pratade också om vad vi bör äta för att må bra och hålla oss friska och även om kost som startar upp inflammation i våra kroppar. Elina pratade om IFD. IFD står för Inflammation Free Diet. Det finns alltså tabeller och livsmedel med negativt värde bidrar till inflammation, speciellt om de äts i stora mängder. Livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer. Fiskolja toppar alla IFD listor. Så se till att få i dig en stabil fiskolja som inte härsknar i kroppen.

Elina har liksom jag själv valt att ta in zinzinos produkter i sitt företag. Vi tar blodtester för att se hur kroppen mår på insidan och testerna visar ifall man behöver göra förändringar i sin kost. De allra flesta får i sig alldeles för lite omega 3 idag. (Även fast de äter kapslar med just omega 3) Till de som har obalans i kroppen mellan fettsyrorna omega 6 och omega 3 rekommenderar vi en balansolja (en balanserad omega 3 som inte härsknar i kroppen)

Sen blev det paus och jag bjöd på rawfood bollar och ett kaffe med mycket aromer som inte försurar oss lika mycket som vanligt kaffe.

Sen var det dags för föreläsning om träning. Linda Back som är PT och även platschef på Må Bättre i Borlänge pratade om träning och att 100% insats ger 100% resultat. Något som egentligen alla vet men som man ofta behöver påminna sig om.
Det går inte att ge 30-40% och sen förvänta sig 100% i resultat ;-)

Det gäller att fundera över vad som är viktigt just för sin egen del? Sätt ett mål som du blir inspirerad av. Många går och väntar på rätt timing. ”Man” behöver rätt utrustning, pengar till träningskort, motivation, efter semestern.. osv. Det går ju att börja direkt med något litet. Svårighetsgraden ska vara låg och belöningsvärdet högt, de kommer göra att du snart vill köra ett till träningspass :) Det här kan man ju anamma på andra saker i livet än träning också.

Efter föreläsningarna var slut så fanns det möjlighet att väga sig. Vågen mätte bland annat fett och muskler, även skillnaden mellan höger och vänster sida. Det var många som vill väga sig så vi blev kvar en timme till :-)
Perfekt att kunna göra en scanning om man är otränad och se hur det ser ut och sen börja träna och efter ett halvår göra en mätning till. Även kul för alla som redan har legat i med träningen och få svart på vitt hur mycket muskler man har. Jag gillar verkligen saker som är mätbara!

Kram Malin